علم بیومتریک در کنترل تردد فیزیکی و حضور و غیاب، بخش2

در این مقاله خواهید آموخت

سیستم های تحت شبکه

بسیاری از كاربردهای کنترل تردد، مستلزم آنند كه بيش از يك درب را كنترل كنند. با اينكه چندین دستگاه مستقل را می توان مستقر كرد، اما اين كار موثر نيست. شبکه ای از دستگاه های بیومتریک، عملیاتی تر است. با شبكه كردن سيستم ها و کامپیوتر، مزایای متعددی برای مدیر سیستم وجود دارد. مزیت روشن، نظارت متمرکز بر سیستم است.

شرایط هشدار یا فعال بودن برای تمام دربها در سیستم به کامپیوتر گزارش می شود. تمام تراکنش ها بر روی درایو دیسک کامپیوتر ذخیره می شود و می توان آنها را برای بسیاری از گزارش های سفارشی کاربر احضار کرد. سیستم های تحت شبکه، مدیریت الگوي متمرکز نيز ارائه می دهند. این فرایند به کاربر اجازه می دهد تا در یک مکان ثبت شود و الگوي آنها را بسته به حق دسترسی به مکان های دیگر آپلود کند. همچنین يك سیستم تحت شبکه  می تواند در رایانه میزبان که در آن الگوهای شناسایی در هر مکان استخراج می شوند، احراز هویت شود و احراز هویت نهایی در رایانه به منظور دستیابی به حق دسترسی انجام می شود.

مدیریت سابقه یک کاربر مانند حذف یک کاربر یا تغییرات در پروفايل دسترسی آنها باید فقط در کامپیوتر وارد شود. الگوي اثر انگشت کاربر و سایر اطلاعات به هر ترمینال شناسایی در هر درب ارسال می گردد. ارتباط بین واحدها معمولا از طریق RS485 / 422/232 انجام می شود. امروزه سیستم های بیومتریک نیز توانایی برقراری ارتباط با TCP / IP را دارند.
در سیستم های حضور و غیاب، مرکزی بودن نرم افزار و کارکرد سیستم به صورت تحت شبکه، باعث راحتی بیشتر در گزارش گیری و ثبت نام افراد و اثر انگشت ها می شود. خصوصا برای سازمان هایی که دارای ساختمان های متعدد هستند، تحت شبکه بودن سیستم حضور و غیاب یک ضرورت است.

بیومتریک

یکپارچه سازی با سیستم ثالث(رابط Wiegand )

تولید کنندگان تجهيزات بیومتریک، انواع روش هاي مختلف را برای یکپارچه سازی با سیستم های کنترل دسترسی و حضور و غیاب متعارف ارائه می دهند. در رایج ترین رویکرد یکپارچه سازی، دستگاه بیومتریک، یک کارت خوان استاندارد Wiegand را شبیه سازی می کند و شماره شناسایی یک کاربر که بصورت بیومتریک تایید شده است را به سادگی نشان می دهد. پورت هاي خروجی کارت خوان دستگاه بیومتریک به پورت ورودی کارت خوان پانل وصل شده اند. این روش در هنگام اتصال به سیستم های پانل Wiegand موجود در این زمینه، بسیار موثر است. سیم کشی مشابه با سیم کشی کارت خوان است.
اگر و تنها اگر شخص توسط سیستم بیومتریک تایید شده باشد، دستگاه بیومتریک شماره شناسایی فرد را صادر می کند. اگر کاربر تایید نشده باشد، هيچ شماره شناسایی صادر نمی شود. فرمت و زمانبندي خروجی، با فناوری کارت که توسط سیستم پانل Wiegand استفاده می شود سازگار است. فرمت های دیگري نيز می توانند با استفاده از سیستم بیومتریک (biometric) برای کار با انواع دیگر پانل های کنترل تردد یا حضور و غیاب شبيه سازي شوند.

هنگامی که یک شماره شناسایی به پانل می رسد، به گونه اي كنترل مي شود كه انگار از يك كارت خوان آمده است. تصمیم اعطای دسترسی توسط پانل کنترل تردد انجام مي شود. کنترل و نظارت بر درب نیز توسط پنل کنترل دسترسي اداره می شود.
به عنوان یک جایگزین (یا ضمیمه) براي صفحه کلید، تجهيزات بیومتریک داراي آپشن هايي برای کارت خوان ها یا دارای قابلیت هاي ورودی خارجی هستند.

در دستگاه بیومتریک، کاربر یک کارت ارائه می دهد که حاوی شماره شناسه است. دستگاه بیومتریک پس از شناسایی شناسه معتبر کارت، کاربر را تأیید می کند. در صورت تأیید، داده های کارت به منظور یک تصمیم دسترسی به پانل منتقل می شود. انواع مختلفی از فناوری های کارت از جمله مجاورت، نوار مغناطیسی، بارکد و کارت های هوشمند توسط تولید کنندگان تجهيزات بیومتریک پشتیبانی می شوند.

سیستم حضور و غیاب بیومتریک اثرانگشتی
در اکثر سیستم های شبیه سازی کارت خوان، مدیریت الگوی اثر انگشت، توسط پنل کنترل دسترسي اداره نمی شود. با رشد مقدار کاربران و درهای بیومتریک، مدیریت الگو می تواند به يك چالش تبدیل شود. در برخی از تجهيزات بیومتریک، می توان واحدهای بیومتریک را با هم پیوند داد و به آنها اجازه داد مدیریت الگو را اداره کنند. این شبکه جدا از سیستم کنترل دسترسی است، اما به کاربران اجازه می دهد تا در یک مکان ثبت نام کنند و اطلاعات قالب خود را به دیگر خوانندگان توزیع نمايند.

کارت های هوشمند

با ظهور فن آوری های کارت هوشمند با هزینه پایین، به ویژه کارت های مبتنی بر مجاورت (Proximity)، این ابزار در حال ایفای نقش جدی در بازار کنترل تردد است. استراتژی که در ارتباط با قابلیت هاي خواندن و نوشتن این کارت ها استفاده می شود، نوشتن الگوي بیومتریکِ دارنده ی کارت، در کارت هوشمند است. هویت دارنده کارت به سادگی از روي کارت خوانده مي شود و سپس کاربر در مقابل آن تأیید مي گردد.

از آنجا که الگو توسط دارنده کارت به خواننده دستگاه بیومتریک منتقل می شود، این روش توزیع الگو، نیاز به اتصال دستگاه های بیومتریک به يكديگر را حذف مي كند. هنگامی که کاربر تایید شود، بیومتریک شماره شناسایی کاربران را برای تصمیم گیری دسترسی نهایی به پانل می فرستد. رايج ترین تکنولوژی های کارت هوشمند مورد استفاده در کنترل تردد بر اساس استاندارد ISO 14443 یا ISO 15693 است.

یکپارچه سازی کامل بیومتریک

برخي از تولیدکنندگان کنترل دسترسی و حضور و غیاب، تجهيزات بیومتریک را به طور کامل در سیستم های کنترل تردد خود قرار داده اند. در این نوع یکپارچه سازی، نرم افزار کنترل تردد، مدیریت الگو و ارتباطات به واحد های بیومتریک را اداره می کند. در این مورد، داده های الگوي بیومتریک مانند هر قطعه دیگری از اطلاعات دارنده کارت پردازش می شود و در داخل سابقه داده هاي کاربر در سیستم ذخیره می گردد. توزیع الگو از طریق توپوگرافی شبکه سیستم کنترل تردد صورت مي گيرد. الگوها را می توان از طریق شبکه فرستاد و نهایتا در دستگاه بیومتریک خاص در درب ذخيره كرد یا در پانل های کنترل تردد، متمرکز نمود.

در حال ارسال
نظرات کاربر
5 (2 رای)
به بالا بروید