علم بیومتریک در کنترل تردد فیزیکی وحضور و غیاب-بخش1

در این مقاله خواهید آموخت

و اما علم بیومتریک چیست؟؟

علم بیومتریک عبارتست از فرآیند شناسایی افراد بوسیله ویژگی های منحصر به فرد و قابل اندازه گیری انسانی آنها. مشخصه بیومتریک یک شخص می تواند شامل اندازه و شکل یک دست، الگوی لبه و گودی اثر انگشت، فرکانس صدا یا ویژگی های عنبیه چشم باشد. این دستگاه ها را دیگر فقط در فیلم های جیمز باند و ستاره دنباله دار نمی بینید.

سیستم کنترل تردد بیومتریک

در حال حاضر آنها در هزاران کسب و کار در سراسر جهان استفاده می شوند. علم بیومتریک مدرن در واقع در اواسط دهه 1970 در کاربردهای کنترل تردد و حضور و غیاب شروع به کار کردند. پروژه های اولیه ذاتا از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند، که دلیل آن هزینه بالای دستگاه های بیومتریک بود.

در سال های اخیر، ظهور میکروپروسسورهای ارزان قیمت و تجهیزات الکترونیکی پیشرفته تصویربرداری، هزینه را به طور قابل توجهی کاهش و دقت دستگاه های بیومتریک را افزایش داده اند. فناوریهای پیشرفته تر همراه با اجزای مقرون به صرفه و تقاضا برای امنیت بالا این امکان را فراهم آورده است تا علم بیومتریک به یک مولفه رایج در چشم انداز کنترل تردد و حضور و غیاب تجاری تبدیل شود. امروزه هزاران کسب و کار در سراسر جهان از علم بیومتریک استفاده می کنند.
این نوشتار به بررسی نحوه یکپارچه سازی علم بیومتریک در كاربردهای کنترل تردد و حضور وغیاب و مسائل کلیدی که باید در هنگام استفاده از یک دستگاه بیومتریک مورد توجه قرار گیرد مي پردازد.

مزایای علم بیومتریک در کنترل تردد و حضور و غیاب

هدف هر سیستم کنترل تردد این است که به افراد مجاز، امكان دسترسی به مناطق خاص را اعطا کند. در سیستم های حضور و غیاب، هدف عبارت از شناسایی افراد با حداقل امکان تقلب است. تنها با استفاده از سیستم بیومتریک می توان به این هدف رسيد. یک سیستم کنترل دسترسی مبتنی بر کارت، اجازه دسترسی را به هرکسی كه داراي کارت است می دهد.

سیستم هایی که از PIN ها (شماره های شناسایی شخصی) استفاده می کنند مستلزم آنند که یک فرد فقط یک شماره خاص برای شناسایی ورودی داشته باشد. کسی كه صرفا کد را وارد مي كند، نمي تواند به عنوان شخص مجاز تعيين شود. دستگاه های بیومتریک، اشخاص را با ویژگی بیومتریک منحصر به فردشان تعیین می کنند، یعنی دست، چشم، اثر انگشت یا صدای آنها. بیومتریک می تواند نیاز به نشانه ها را حذف كند یا می تواند برای افزایش امنیت لایه بندی شود. استفاده از کارت، كه یک ابزار شناسایی محبوب در کنترل تردد و حضور و غیاب است، قیمتش در سال های اخیر به شدت کاهش یافته است.

یکپارچه سازی

عملکرد اولیه یک دستگاه بیومتریک، تأیید یا شناسایی افراد ثبت شده در یک سیستم است. کنترل تردد، مستلزم توانایی تأیید اعتبار يك شخص و اعطا (یا انکار) دسترسی بر اساس محدودیتهای زمانی است. آلارم درب ها نیز باید مانیتور شوند. چندين راه وجود دارد كه سیستم بیومتریک می تواند این کارها را انجام دهد. در یک سیستم حضور و غیاب مبتنی بر شناسایی بیومتریک، اتفاق مشابه می افتد، ولی فقط ثبت ورود و خروج افراد، مورد نظر است.

سیستم های مستقل از شبکه

سیستم های مستقل قادر به تأیید اعتبار و راه اندازی یک مکانیزم قفل درب بدون نیاز به ارتباط خارجی، يعني اطلاعات در مورد کاربر ثبت شده می باشند. بسیاری از سیستم های بیومتریک در نوع خاصی از پیکربندی در دسترس هستند. این تجهيزات نه تنها بیومتریک هستند بلکه یک کنترل کننده کامل برای یک درب مي باشند.

علم بیومتریک و حضور و غیاب

کاربران در يك دستگاه عضويت پيدا مي كنند و الگوي بیومتریک آنها به صورت محلی برای مقایسه های بعدی ذخیره می گردد. مقایسه در داخل دستگاه انجام می شود و خروجی قفل بر اساس نتیجه، تولید می گردد. ورودی های لازم برای برای مانیتور کردن درب برای شرایط “باز بودن طولاني مدت درب” و “باز کردن زوري درب”، قابل اتصال به دستگاه هستند. اگر يك وضعيت هشدار توسط سیستم شناسایی شود، خروجی ها برای نشان دادن یک زنگ یا پانل زنگ هشدار تولید می شوند. در صورت لزوم، با اتصال یک چاپگر به دستگاه یا دانلود اطلاعات در یک کامپیوتر شخصی (PC)، يك رشته اطلاعات در دسترس خواهد بود.

تمام اجراها شامل ثبت نام ها، حذفيات و تعیین محدودیت های زمان بوسيله صفحه کلید یکپارچه برنامه ریزی شده اند. تعداد کاربران و ورودی های دنباله مميزي، توسط حافظه¬ي موجود محدود شده اند و در میان هر تولید کننده، متغیر است.

ادامه در بخش دوم

در حال ارسال
نظرات کاربر
5 (2 رای)
به بالا بروید