فناوری تشخیص “سبک زندگی” مجرمان از روی اثر انگشت

در این مقاله خواهید آموخت

فناوری تشخیص "سبک زندگی" مجرمان از روی اثر انگشت

تشخیص “سبک زندگی” مجرمان از روی اثر انگشت

یک فناوری اثر انگشت جدید در انگلیس که می‌تواند “سبک زندگی” جنایتکاران را توصیف کند، به زودی در دادگاه‌ها مورد قبول خواهد بود. به گزارش ایسنا و به نقل از ایندیپندنت، محققان می‌گویند که این تکنیک قادر به شناسایی اثر مواد مخدر، خون، الکل، برند ژل موی مورد استفاده فرد مجرم و مواد تمیز کننده و سایر مواد دیگر خواهد بود. به گفته محققان، این روش از نوعی طیف سنجی جرمی بهره می‌گیرد و می‌تواند اثرات مواد غذایی، الکل و داروها را نشان دهد. این تکنیک می‌تواند به کارآگاهان کمک کند تا فقط از روی یک اثر انگشت، اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های جنایتکاران به دست آورند. تکنیک جدید توسط محققان دانشگاه شفیلد هالام توسعه یافته که در کنار پلیس یورک‌شایر مشغول به کار بر روی این روش جدید هستند تا در چند ماه آینده از آن به طور گسترده استفاده کنند. سیمونا فرانسیس رهبر این پژوهش اظهار کرد: ما قصد داریم از این تکنیک جدید در پرونده‌های پیچیده مانند قتل و تجاوز استفاده کنیم. وی افزود: اگرچه این تکنیک بسیار پیچیده و گرانقیمت است اما ارزشمند است.

اثر انگشت به عرق فرد آغشته بوده که عرق خود یک ماتریس بیولوژیکی است و شامل مولکول‌هایی از درون بدن فرد است بنابراین مقدار اطلاعات بالقوه برای بازیابی از آن بسیار زیاد است.

اگر این تکنیک جدید طبق پیش‌بینی توسعه دهنگان آن بتواند به درستی عمل کند، بر روی نتایج بسیاری از موارد جرم تأثیر خواهد داشت. محققان می‌گویند که این تکنیک بینش‌هایی را درباره حالت ذهنی مجرمان در زمان ارتکاب به جرم ارائه داده و اطلاعاتی را درباره پس زمینه‌های مهم فعالیت‌های آنها پیش از جرم در اختیار کارآگاهان قرار می‌دهد.

در حال ارسال
نظرات کاربر
5 (3 رای)
به بالا بروید